Mindfulness voor kinderen/jongvolwassenen

Veel kinderen hebben moeite om alle druk en prikkels van buitenaf te verwerken. Door mindfulness leren kinderen zelf de baas te worden over hun gedachtes, emoties en manier van reageren.

Mindfulness is met milde, niet oordelende aandacht aanwezig zijn in het moment. Door kinderen en jongeren hiermee te laten oefenen, leren ze aandacht te geven aan innerlijke ervaringen.

Mindfulness staat voor bewust aanwezig zijn in het hier en nu, afstappen van de automatische piloot en alle aandacht richten op waar je op dat moment mee bezig bent. 

 

Het kind leert de aandacht meer te richten op wat het Nu aan het doen is en te genieten. Het leert uit de automatische 'denk piloot' te stappen.

Het kind leert hoe je gedachten je gevoelens en gedrag beïnvloeden. En hoe je er meer invloed op kan krijgen. We staan stil bij fijne en minder fijne gevoelens.

Het kind leert het eigen negatieve denken te herkennen. De gedachten waar te nemen, in plaats van ze direct gelijk te geven. Zo hebben deze gedachten minder negatieve invloed op het kind.

Het kind leert goed voor zichzelf te zorgen, door meditatie en geleide oefeningen. Door verschillende oefeningen ervaart een kind hoe het kan ontspannen. Hierbij speelt de ademhaling en bewust worden een grote rol. Hierdoor ontstaat meer rust in het hoofd en verbeterd de concentratie. Daar kan heeft het kind de rest van zijn leven profijt van.

 

Positieve effecten van mindfulness voor kinderen en jongeren zijn: jezelf beter kennen, meer zelfvertrouwen, rust in je hoofd en lijf ontwikkelen , het herkennen van en om kunnen gaan met (lastige) gevoelens en gedachten, een betere concentratie, vriendelijkheid en verdraagzaamheid en meer balans en plezier.

Ik kan voor een kind (individueel of in groepsverband) verschillende sessies verzorgen zodat het deze vaardigheden eigen kan maken.

Hier aanmelden voor de training mindfulness voor kinderen/ jongvolwassenen